Ebu’l-A’lâ El-Mevdudi (2)

Mevdudi, “İslam Nizamı” ve “İslam Devleti” üzerine en kapsamlı düşünceler ortaya koymuş bir kişidir. Bunun başlıca iki nedeni vardır: birincisi, “fikrî”dir ve onun, İslam’ın kapsamlı bir din olduğuna inanmasıyla ilgilidir. Ona göre İslam, ahlâkî, hukukî ve siyasî boyutlarıyla “bütüncül” bir ideolojidir ve hayatın her alanına ait hükümlerin birbiriyle kopmaz bağları vardır. O, burada “ağaç” mecazını kullanır.

Ona göre İslam, kökü, gövdesi, dalları ve yapraklarıyla uyumlu bir bütünlük teşkil eden ağaca benzer ve bütün bu yapı, “tevhid” (Allah’ın birliği) kökünden neşet eder. Sistemin tümü, “Allah’a itaat”esasına dayanır. Siyaset, hukuk, ekonomi gibi alanlar, bu “temel” ile uyumlu bir bütünlük teşkil eder. Bu “sistem” mükemmeldir ve hiçbir beşerî ideoloji ondan üstün olamaz.

İkincisi ise, Pakistan’ın kuruluşuyla ilgilidir. Mevdudi, Pakistan’ın kuruluşundan sonra, onun, bir İslam Devleti’nin kurulması için uygun bir zemin olabileceğini düşünmeye başladı. Bundan dolayı, “kurucu belge” olan Anayasa’yı ‘İslamileştirmek” için çalıştı.
(Sembol Şahsiyetler, Kürşad Atalar, Pınar Yayınları, İstanbul, 2014)

İlk yorum yapan olun

Bir yanıt bırakın